POZ/ODP: | pod red. Macieja Ząbka ; przy współpr. Patrycji Prześlakiewicz i Iwony Kaliszewskiej. | |
ADRES WYD.: | Warszawa : Wydawnictwo DiG, 2010. |
SERIA: | Studia Ethnologica / Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego |
HASŁA: | - Czeczeni za granicą - socjologia - Polska
- Kaukaz (region) - ludność - migracje - od 1989 r.
- Kaukaz (region) - stosunki etniczne - od 1989 r.
|
OPIS FIZYCZ.: | 481, [1] s., [6] s. tabl. : il. ; 25 cm. |
SYGNATURA: | 4273 |
KOD/INWENT: | 900000042737 | 4273 |
TREŚĆ: Pokaż informacje o treści pozycji >>Wiedza ogółu Polaków na temat Kaukazu i jego problemów jest nadal powierzchowna i pełna stereotypowych uproszczeń. Tamtejsza geografia, historia, mapa etniczna i podziały polityczne wydają się zbyt skomplikowane i niezrozumiałe. Ponadto każdego roku pojawiają się nowe tematy związane z Kaukazem, wydarzenia i sprawy wymagające wyjaśnienia. Część pierwsza pracy zbiorowej pt. Dylematy kaukaskie... poświęcona jest przede wszystkim genezie kaukaskich wojen i konfliktów jako głównego czynnika wyzwalającego migrację. Następnie autorzy skupiają się na najważniejszych, ich zdaniem, dylematach tożsamościowych narodów kaukaskich. I wreszcie część trzecia dotyczy kwestii związanych z pobytem w Polsce imigrantów z Kaukazu i ich relacji z Polakami. |
SPIS TREŚCI: Pokaż spis treści >>- MACIEJ ZĄBEK, Wstęp. Problemy tożsamościowe regionu Kaukazu
Wojny, konflikty i migracje
- MACIEJ FALKOWSKI, Najważniejsze problemy i konflikty współczesnego Kaukazu
- PATRYCJA PRZE%LAKIEWICZ, Zarys dziejów Czeczenii. Kształtowanie si” czeczeńskiej wspólnoty religijnej i narodowej
- MAGDALENA RAPI`CZUK, Konflikt ingusko–osetyjski o stolic” we Władykaukazie i Rejon Prigorodny
- JAROS(AW MARCZUK, Narracje zniewolone. Gruzińsko–abchaski i gruzińsko–osetyjski dialog o tożsamości, wojnie oraz niepodległości
- MACIEJ ZĄBEK, Migracje na Kaukazie Północnym i Południowym
- IWONA KALISZEWSKA, Rzecz o dagestańskich migrantach wracających w rodzinne strony
Dylematy tożsamościowe narodów kaukaskich
- MACIEJ FALKOWSKI, Kształtowanie si” gruzińskiej i azerskiej wiadomo ci
- narodowej. Próba porównania
- MATEUSZ LASZCZKOWSKI, „Wszyscy jesteś my muzułmanami–Azerbejdżańcami”. Religijny nacjonalizm w postsowieckim Azerbejdżanie
- JERZY ROHOZI`SKI, Wojna „ormiańsko–tatarska” 1905 roku. Historyczna wrogo: mity i fakty
- ALEKSANDER ZARZYCKI [MARIANNA SZYMA`CZAK], Ormianie i pamięć o Genocydzie z 1915 roku
- DIANA ZADURA, Naród w tygrysiej skórze. Tożsamość narodowa Gruzinów w dobie „rewolucji róż”
- IZABELA KOMOSZY`SKA, Niektóre aspekty współczesnych antagonizmów gruzińsko–ormiańskich
Imigranci z Kaukazu w Polsce. Kwestie tożsamościowe i relacje z Polakami
- PATRYCJA PRZE%LAKIEWICZ, Przybysze z Kaukazu w Warszawie
- MACIEJ ZĄBEK, Ormianie w Polsce. Nowa diaspora w latach 1990–2007
- MACIEJ ZĄBEK, Czeczeni w polskich ośrodkach dla uchodźców
- KAROLINA RZEMIENIUK, Mity i symbole w kształtowaniu tożsamości uchodźcówz Czeczenii
- IWONA KALISZEWSKA, Echa ZSRR. Wpływ Związku Radzieckiego na tożsamość uchodźców z Czeczenii
- KARINA WĄDOŁOWSKA [KRZYSZTOF MARCZUK], Ormianie i Czeczeni w oczach Polaków
- KAROLINA KOMOTAJTYS, małżeństwa polsko–ormiańskie
|
UKD: | 323.1(479)#:314.15-026.49(438)#:314.15-026.49(=19) ... |
UWAGI: | Bibliogr. s. 467-481. |
POZ/ODP: | pod red. Magdaleny Zowczak. | |
ADRES WYD.: | Warszawa : Wydawnictwo DiG, 2010. |
SERIA: | Studia Ethnologica / Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego |
HASŁA: | - Regiony przygraniczne - socjologia - Polska - od 1989 r.
- Regiony przygraniczne - socjologia - Ukraina - od 1991 r.
- Polska - a Ukraina - od 1989 r.
- Stary Sambor (Ukraina ; okręg) - socjologia - od 1991 r.
- Ukraina - a Polska - od 1991 r.
- Ustrzyki Dolne (woj. podkarpackie ; okręg) - socjologia - od 1989 r.
|
OPIS FIZYCZ.: | 744 s. : il. ; 25 cm. |
SYGNATURA: | 1860 |
KOD/INWENT: | 900000018602 | 1860 |
TREŚĆ: Pokaż informacje o treści pozycji >>Książka ta jest owocem kilkuletniej pracy wielu autorów, ich badań etnologicznych i antropologicznych, realizowanych głównie w ramach grantu badawczego na terenach pogranicza polsko-ukraińskiego, zachodniej Ukrainy oraz na Bojkowszczyźnie. Teksty ujęte w pięć grup problemowych dotyczą zagadnień negocjacji kategorii pamięci, tożsamości i subiektywnej, refleksyjnej podmiotowości mieszkańców tego obszaru. Tytułowa "antropologia pogranicza" jest hasłem wywoławczym poruszanej problematyki. Szczególne miejsce zajmują w publikacji próby opisu tego, jak "mieszkańcy zmarginalizowanych terenów pogranicza komponują i komentują swoje strategie przetrwania, zmagając się z brakiem środków do życia i z brakiem perspektyw; eksploatacją przez centra bliskie i oddalone, a zwłaszcza z migracją zarobkową, która przekształca się w trwałą emigrację, rujnując więzi społeczne i życie lokalnych społeczności". |
UKD: | 316.334.5(438)#:316.334.5(477) |
UWAGI: | Bibliogr. s. 667-716. Tekst częśc. ukr. Streszcz. pol., ukr. |
POZ/ODP: | pod red. Łukasza Smyrskiego i Magdaleny Zowczak. | |
ADRES WYD.: | Warszawa : Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego : "DiG", 2003. |
SERIA: | Studia Ethnologica |
HASŁA: | - Podole (Ukraina) - religia - od 1991 r.
- Polacy za granicą - Ukraina - od 1991 r.
- Żytomierz (Ukraina ; okręg) - kultura - od 1991 r.
- Żytomierz (Ukraina ; okręg) - stosunki etniczne - od 1991 r.
|
OPIS FIZYCZ.: | 340, [4] s. : fot., portr. ; 25 cm. |
SYGNATURA: | 2578 |
KOD/INWENT: | 900000025785 | 2578 |
TREŚĆ: Pokaż informacje o treści pozycji >>W centralnej Ukrainie, za Zbruczem, zamieszkują polskie społeczności, które w warunkach długotrwałej izolacji zachowały pewne tradycje kultury społecznej i duchowej, nadal kształtujące ich tożsamość. Kultura tych polskich diaspor jest przedmiotem monografii, ukazującej życie Polaków i Ukraińców w wiejskich i małomiasteczkowych skupiskach pod Chmielnickim (dawny Płoskirów) oraz w okolicach Żytomierza. Wizerunek własny Polaków — obywateli niepodległej Ukrainy i ich obraz w oczach ukraińskich sąsiadów przedstawione zostały w kontekście religijności, społecznego podziału na szlachtę i Mazurów, zwyczajów rodzinnych i towarzyskich (m.in. przenikania się i zderzania świąt w dwóch obrządkach, roli rozbudowanych zwyczajów pogrzebowych, rytualnego znaczenia alkoholu), ludowego lecznictwa. Szeroko uwzględniona została duchowa sfera kultury: symbolika wierzeń religijnych, apokryfów i podań lokalnych, typy modlitwy, wyobrażenia eschatologiczne, cuda i znaczenie świętych obrazów. Obok charakterystyki lokalnych autorytetów oraz przykładów przenikania się kultur opisane zostały niektóre z tlących się konfliktów: problemy etniczne i wyznaniowe rodzin mieszanych oraz bliskich sąsiadów, zderzenie tradycyjnej religijności z nowymi ruchami religijnymi, konfrontacja idealistycznych wyobrażeń o Polsce z aktualną rzeczywistością.Kluczem do kulturowej charakterystyki jest specyficzny język rozmówców, który prezentują liczne cytaty z rozmów, zarejestrowanych w latach 1997-2001 podczas badań zorganizowanych przez Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UW (zgromadzony wówczas unikatowy zbiór dokumentacji etnograficznej stanowi podstawę monografii). |
SPIS TREŚCI: Pokaż spis treści >>- Podziękowania,
- Magdalena Zowczak, Łukasz Smyrski
- I. Podole
- Magdalena Zowczak,
- O długim trwaniu Polaków na Podolu. Imponderabilia tożsamości
- Joanna Kusy,
- „ Toje swiatkuje, toje kopą/e..." Katolicy i prawosławni w kontaktach
- sąsiedzkich i rodzinnych
- Krystyna Dudzińska,
- Religijność ewangelicznych chrześcijan-baptystów w środowisku
- prawosławnych i katolików
- Zuzanna Mitręga,
- Wspólnota tradycyjna a katolickie ruchy religijne. Moment konfrontacji —
- nowe oblicze religijności
- Magdalena Kurzętkowska,
- Święte obrazy w cyklu życiowym Jednostki
- Martyna Kośla,
- Cudowny wizerunek św. Antoniegojako znak tożsamości polskiej wspólnoty
- w Gródku podolskim
- Olga Kostrzewska,
- Wizerunek Żyda. Mit i plotka
- Joanna Musiatewicz,
- Święte słowa i „biotoki". Eklektyczny charakter lecznictwa ludowego
- Danuta Serkowska,
- Kontakty świata żywych ze światem zmarłych we wspólnocie wielowyznaniowej
- Karol Kurowski,
- Apokalipsa ludowa
- II. Wołyń
- Informacja o badaniach,
- Łukasz Smyrski
- Artur Gut,
- Problemy tożsamości Polaków na Zytomierszczyznie
- Wojciech Lipiński,
- „Kościół cudzy i ksiądz cudzy". Rozwój instytucji religijnych
- na Zytomierszczyznie w świetle problematyki etnicznej
- Anna Pietroń,
- „My polska szlachta" — rzecz o Polakach z obwodu żytomierskiego na Ukrainie
- Monika Chojnacka,
- Pożegnanie stereotypu? — czyli potoczny wizerunek Ukraińca
- Justyna Nowakowska, Martyna Weigl,
- Śmierć a codzienność. Obrzęd pogrzebowy na Zytomierszczyznie
- Jarosław Derlicki,
- „Horylka, horylka..." Rzecz o alkoholu w kulturze żytomierskiej
- Łukasz Giersz,
- Fotogrąfiajako medium opisu subiektywnego
- Michalina Falińska,
- Kozak przy komputerze
- Łukasz Smyrski,
- Na początku byl Kain — wizje ukraińskiej historii w kontekście teorii etnicznosci
- Bibliografia
- Nota o redaktorach tomu
|
UKD: | 316.347(477=162.1)"1991/...":[316.64:316.7:39](438 ... |
UWAGI: | Bibliogr. s. 323-340. |
. All Rights Reserved.